Rekuperacja
Najczęściej zadawane pytania
O wentylacji (systemach)
Dlaczego wentylacja jest ważna?
Dobra wentylacja jest absolutną koniecznością. Bez odpowiedniej wentylacji wilgoć i zanieczyszczone powietrze nie mogą uciec, przez co w domu panuje wilgoć i stęchlizna. Przyciąga to pleśń i roztocza. Ponadto ogrzanie wilgotnego powietrza wymaga większej ilości energii.
Niewłaściwa wentylacja jest przyczyną powstawania zawilgoconych ścian i sufitów, a w efekcie problemów zdrowotnych, takich jak bóle głowy, alergie i podrażnienia dróg oddechowych. Oczywiście, opisujemy tutaj ekstremalną sytuację, ale dobry system wentylacji jest obowiązkowy w nowych domach i to nie bez powodu. Samo otwarcie okna nie wystarczy. W chwili zamknięcia okna świeże powietrze znika. Mimo że domy są coraz lepiej izolowane, dobra izolacja niestety ogranicza wymianę powietrza w domu. W szczelnym domu nie ma możliwości odpowiedniej wentylacji powietrza.
Nie jest to dobry rozwój sytuacji, ponieważ Ty i Twój dom potrzebujecie świeżego powietrza.
Czym jest wentylacja mechaniczna?
System wentylacji mechanicznej działa na zasadzie naturalnego dopływu powietrza (np. poprzez kratki w oknach) i mechanicznego wywiewu.
W przypadku wentylacji mechanicznej występuje wyłącznie kontrolowane usuwanie powietrza, a nie kontrolowane nawiewanie, jak w przypadku wentylacji zrównoważonej.
System ten składa się z centralnie umieszczonego wentylatora oraz systemu kanałów z zaworami wyciągowymi w kuchni, łazience, toalecie i ewentualnie w pomieszczeniu gospodarczym. Można go połączyć ze sterowaniem zdalnym i/lub czujnikiem (ami) CO2.
Więcej o wentylacji mechanicznej (wyciągowej) możesz przeczytać tutaj .
Czym jest wentylacja zrównoważona?
Zrównoważony system wentylacji jest obecnie (szczególnie w połączeniu z pompą ciepła) najczęściej wybieranym rozwiązaniem wentylacyjnym w budownictwie mieszkaniowym.
System ten składa się z centralnie umieszczonej, zrównoważonej jednostki wentylacyjnej, systemu kanałów z zaworami nawiewnymi i wywiewnymi w różnych pomieszczeniach. Można go również połączyć z przełącznikiem pozycyjnym, pilotem RF i/lub czujnikiem(ami) CO2 w pomieszczeniu.
Wbudowany wymiennik ciepła gwarantuje wymianę aż do 99% ciepła (lub chłodu), co oznacza, że nie tracimy praktycznie żadnej cennej energii, a temperatura na wlocie będzie utrzymywała się na komfortowym poziomie.
Więcej na temat zrównoważonej wentylacji możesz przeczytać tutaj .
Do czego służy czujnik wilgotności?
Wbudowany czujnik wilgotności umożliwia wentylatorowi ciągły pomiar poziomu wilgotności. Wentylator mierzy ilość powietrza wylotowego i porównuje ją z zapisanymi pomiarami z ostatnich 3 minut.
Jeśli zostanie wykryty znaczny wzrost wilgotności, wentylator automatycznie zwiększy prędkość.
Jeżeli urządzenie wykryje spadek wilgotności, aktywuje się funkcja opóźnionego uruchomienia.
Do czego służy czujnik CO₂?
Pomiary stężenia CO₂ wykonuje się poprzez umieszczenie czujników w różnych pomieszczeniach mieszkalnych.
W zależności od jakości powietrza (zmierzonego stężenia CO₂ w pomieszczeniu (salonie)) czujnik CO₂ wysyła sygnał radiowy do systemu wentylacyjnego, aby wyciągnąć więcej lub mniej powietrza z danego pomieszczenia.
Oznacza to automatycznie, że do domu dostaje się więcej bądź mniej świeżego powietrza.
Jak mogę sprawdzić, jaki mam rodzaj wentylacji?
Często łatwo to ustalić na podstawie liczby zaworów w domu. Czy są tu tylko zawory wydechowe? W takim razie najprawdopodobniej posiadasz mechaniczny system wentylacji wyciągowej. Czy w Twoim domu znajdują się również zawory doprowadzające? Prawdopodobnie posiadasz zrównoważony system wentylacji.
Jeżeli masz dostęp do miejsca, w którym znajduje się urządzenie, jest to jeszcze łatwiejsze. Często można na miejscu sprawdzić numer typu lub modelu i na jego podstawie zidentyfikować system. Jeśli to nie pomoże, zawsze możesz wysłać nam zdjęcie, chętnie pomożemy.
Pytania użytkowników
Jak całkowicie wyłączyć system wentylacyjny?
Zdecydowanie zalecamy, aby nie wyłączać systemu wentylacyjnego, nawet jeżeli nie korzystasz z niego aktywnie. Dzięki temu zapewniony zostanie zdrowy mikroklimat wnętrza i zapobiegniesz problemom związanym z wilgocią. Ze względu na niskie zużycie energii przez nasze systemy, oszczędności na rachunkach za energię są nieznaczne.
Więcej informacji na temat znaczenia wentylacji można znaleźć w odpowiedzi na pytanie „Dlaczego wentylacja jest ważna?”. Jeśli nieoczekiwanie zajdzie potrzeba wyłączenia urządzenia, możesz to zrobić po prostu wyjmując wtyczkę z gniazdka.
Jakie ustawienie powinien mieć mój system wentylacyjny?
Jeżeli to możliwe, najlepiej jest zawsze uruchamiać system wentylacji w trybie automatycznym.
Zwłaszcza gdy do systemu podłączony jest czujnik wilgotności i/lub czujniki CO2, można założyć, że zawsze pracuje on w optymalnym trybie.
Czy mogę otworzyć lub zamknąć zawory szerzej?
W większości przypadków nie ma konieczności samodzielnej regulacji zaworów.
Podczas instalacji systemu wentylacyjnego specjalista ds. wentylacji lub instalator sprawdza (i mierzy), czy przepływ powietrza w danym pomieszczeniu jest wystarczający i odpowiednio reguluje zawory.
Z tego względu lepiej pozostawić go w tej pozycji, aby zapewnić optymalny przepływ powietrza w domu.
Czy w Twoim systemie wentylacyjnym zawsze znajduje się czujnik wilgotności?
Wbudowany czujnik wilgotności staje się dziś coraz bardziej standardem.
Na przykład nasze serie HRC EcoMax/MaxComfort, HRC EcoSmart/SmartComfort i MVS-15 (typ H) są standardowo wyposażone w czujnik wilgotności.
Jeśli w pojeździe nie ma wbudowanego czujnika wilgotności, czasami można skorzystać z innych rozwiązań.
Mój system wentylacyjny hałasuje. Co teraz?
Zasadniczo Twój system wentylacyjny nie powinien wydawać żadnych dźwięków, za wyjątkiem dźwięku wydmuchiwanego (oraz ewentualnie dostarczanego) powietrza.
Jeżeli system nagle zacznie wydawać głośniejszy dźwięk niż zwykle, może to oznaczać, że coś jest nie tak. Pomyśl o kanale, który trzeba wyczyścić, albo o łożysku w samym systemie wentylacyjnym, które trzeba wymienić.
Najlepiej skontaktować się z instalatorem lub specjalistą od wentylacji w swojej okolicy.
Konserwacja
Jak często należy przeprowadzać konserwację systemu wentylacyjnego?
Zalecamy, aby przynajmniej raz na dwa lata zlecać instalatorowi lub specjalistycznej firmie serwisowanie systemu wentylacyjnego.
W zależności od warunków otoczenia (dużo kurzu, pyłków, brudu, intensywne użytkowanie itp.) konieczna może być częstsza konserwacja.
Jak często należy przeprowadzać konserwację kanałów wentylacyjnych?
Nie tylko sam system wentylacyjny wymaga okresowej konserwacji, ważne jest również, aby od czasu do czasu czyścić kanały.
Dzięki temu można mieć pewność, że system nadal będzie działał prawidłowo, a wszelkie nagromadzenia kurzu i brudu będzie można usunąć w odpowiednim czasie.
Najlepiej oddawać te kanały do profesjonalnego czyszczenia co cztery, pięć lat.
W zależności od warunków otoczenia (dużo kurzu, pyłków, brudu, intensywne użytkowanie itp.) konieczna może być częstsza konserwacja.
Czy mogę poprosić o wizytę serwisową?
Nie wykonujemy wizyt serwisowych u osób prywatnych (poza bardzo wyjątkowymi przypadkami).
W przypadku standardowych prac konserwacyjnych, serwisowych lub czyszczenia najlepiej skontaktować się z instalatorem w swojej okolicy.
Firmy te można łatwo znaleźć za pomocą wyszukiwarki Google.
Jeśli potrzebujesz pomocy w znalezieniu odpowiedniego instalatora, możesz się z nami skontaktować, a my chętnie Ci pomożemy.
Gdzie mogę znaleźć instalatora lub technika serwisowego?
Wykwalifikowanych specjalistów od wentylacji można znaleźć w całej Polsce.
Najłatwiejszym sposobem jest skorzystanie z wyszukiwarki internetowej, wpisując „specjalista ds. wentylacji + nazwa miejscowości” lub „czyszczenie wentylacji + nazwa miejscowości”.
Potrzebujesz pomocy w znalezieniu odpowiedniego instalatora? Zawsze możesz się z nami skontaktować, chętnie wspólnie z Tobą podejmiemy decyzję.
Zamówienie i dostawa
Jak mogę u Was złożyć zamówienie?
Dostarczamy wyłącznie za pośrednictwem hurtowni technicznych.
Jeśli jesteś profesjonalistą i chcesz złożyć u nas zamówienie, możesz skontaktować się z nami telefonicznie, e-mailem lub za pomocą formularza kontaktowego . A następnie chętnie pomożemy Ci dalej.
Czy dostarczacie produkty do osób prywatnych?
Dostarczamy nasz asortyment wyłącznie do specjalistów z branży wentylacyjnej oraz hurtowników technicznych.
Czy jesteś osobą prywatną i masz pytania? Skontaktuj się z instalatorem lub specjalistą od wentylacji w swojej okolicy.
Jakie są warunki dostawy?
Aby zapoznać się z warunkami dostawy, zapoznaj się z naszymi Ogólnymi Warunkami Handlowymi .
Gwarancja
Jak długi jest okres gwarancji na produkty?
Na większość naszych produktów udzielana jest standardowa dwuletnia gwarancja producenta.
Należy pamiętać, że data instalacji w Twoim domu może różnić się od daty produkcji.
W przypadku urządzenia MVS-15 możesz otrzymać dodatkową gwarancję nawet na 90 miesięcy, pod warunkiem zarejestrowania urządzenia w ciągu dwóch tygodni od instalacji. Rejestracji musi dokonać użytkownik końcowy/rezydent.
Więcej informacji na ten temat można znaleźć w załączonym podręczniku lub online na tej stronie .
Jakie są warunki gwarancji?
Wszystkie systemy wentylacyjne Orcon objęte są standardową 24-miesięczną gwarancją producenta. Gwarancja producenta rozpoczyna się od daty produkcji. Gwarancja traci ważność w przypadku:
- Instalacja nie została wykonana prawidłowo
- Wady powstały w wyniku nieprawidłowego podłączenia, niewłaściwego użytkowania lub zanieczyszczenia wentylatora i akcesoriów
- Wprowadzono zmiany w okablowaniu
- Naprawy zostały wykonane przez osoby trzecie
Koszty instalacji nie są objęte gwarancją. Jeżeli w okresie gwarancyjnym wystąpi wada, należy ją natychmiast zgłosić instalatorowi. Następnie skontaktuje się z nami.
Aby zapoznać się z pełnymi warunkami, prosimy zapoznać się z naszymi Ogólnymi warunkami .
Jak złożyć reklamację w ramach gwarancji?
Jeśli chcesz złożyć reklamację w ramach gwarancji, pierwszym punktem kontaktowym jest zawsze pierwotny instalator i/lub pierwotny punkt sprzedaży. Na przykład hurtownia sprzętu technicznego lub sklep internetowy.
Jeżeli nie uda Ci się dojść do porozumienia z tą stroną, zawsze możesz skontaktować się z nami. Więcej informacji o warunkach gwarancji znajdziesz w naszych Ogólnych Warunkach Handlowych.
Więcej informacji na temat rozszerzonej gwarancji na MVS-15 można znaleźć tutaj .
Jest już za późno na zarejestrowanie przedłużonej gwarancji. Co teraz?
Jeśli jest już za późno, możesz wysłać nam wiadomość za pomocą strony kontaktowej. Następnie zorganizujemy naprawę.
Jeśli rejestracja spóźni się o kilka tygodni lub miesięcy, niestety obowiązuje tylko standardowa 24-miesięczna gwarancja.
Jeśli masz wątpliwości, skontaktuj się z nami, abyśmy mogli ustalić, co możemy dla Ciebie zrobić.
Więcej informacji o warunkach gwarancji znajdziesz na tej stronie .